ZÁKLADNÍ UMĚLECKÁ ŠKOLA A JEJÍ VÝZNAM A PROSPĚCH PRO ŽIVOT
Zásadním způsobem ovlivňuje osobnost žáka, učí děti pracovat a to systematicky
s důrazem na detail a kvalitu
- učí vztahu k hodnotám
- učí vztahu k materiálním hodnotám (péče o hudební nástroj – často značné hodnoty)
- učí nemateriálnímu vnímání „krásna“
- učí tvorbě hodnotového žebříček (nejdříve práce, pak zábava)
- každá práce má svoji hodnotu (bez práce nejsou koláče)
- rozvíjí umělecké vlohy, schopnosti, dovednosti
- posiluje zdravé sebevědomí žáka (v dětském věku umí to, co neumí většina dospělých)
- učí zodpovědnosti (člen souboru je spoluodpovědný za celkový výsledek)
- učí spolupracovat (při práci souboru)
- učí toleranci (soubory jsou často věkově i výkonnostně nesourodé)
- učí překonávat nezdary
- učí „přežít“ úspěch
- pozitivně ovlivňuje žákův celkový prospěch na základní či střední škole
- má výrazný účinek v oblasti prevence sociálně patologických jevů
- veřejným vystupováním při akcích obce buduje vztah k obci a společnosti
- v některých případech představuje individuální výuka pro žáka jedinečnou příležitost a zkušenost, kdy se někdo po dobu 45 minut výhradně a soustředěně věnuje pouze jemu a to nejen odborně, ale i lidsky (tuto zkušenost v některých případech nemají ani z rodiny)
- individuálním přístupem jsou rozvíjeny jedinečné vlohy každého žáka
- rozvíjí smyslové vnímání
- rozvíjí motorické schopnosti
- učí rozlišovat mezi kvalitou a „šmírou“
- učí chápat a prožívat umělecká díla (budoucí posluchači koncertů, návštěvníci výstav apod.)
- v některých případech má pozitivní zdravotní účinek (dýchání, muzikoterapie apod.), často je však třeba spolupracovat a konzultovat s odborníky (poradny)
- mimořádně talentované připravuje pro studium na středních, příp. vysokých uměleckých či pedagogických školách
- připravuje různé typy sebeprezentace – individuální, komorní, souborové, orchestrální, ale také může využít mezioborové spolupráce propojením hudební, výtvarné, divadelní a taneční složky a připravit nejrůznější divadelní či muzikálová vystoupení
- výrazně přispívá ke kulturnímu životu regionu s častým celostátním i mezinárodním dosahem
- pozitivně ovlivňuje bezprostřední žákovo okolí, v některých obcích je jediným zdrojem tamní kultury, v jiných je jeho výraznou složkou (žáci i učitelé)
- umožňuje dětem poznávání jiných kultur formou výměnných pobytů o často představuje jednu z mála možností, jak reprezentovat obec či region v partnerských městech či mezinárodních festivalech, a to zpravidla na mimořádné úrovni o působením na osobnost žáka ovlivňuje i jeho nejbližší okolí – rodinu, třídu, partu apod.
V celkovém komplexu působení na žáka jsou základní umělecké školy jedinečné a nezastupitelné.